Since 2010

Since 2010

Monday, August 1, 2011

[Info] Oh Ubat Gastrik! Omeprazole

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Masuk bab gastrik ni, semua orang tau kan. Ia memang X best!.. Sempena bulan puasa ni. Gastrik sangat famous ngan kita. Ade orang akan guna alasan gastrik untuk tidak berpuasa. Oh Pleassse.. Doktor kata Gastrik boleh puasa K! jangan menipu.. x baik ..berdosaaa! Except kalo btol2 xleh nak elak la.

Okay, mari bincang sama2 mengenai ubat gastrik. Salah satu nama ubat gastrik ni kalau tak silap Sakura ialah Omeperazole. Ia bertindak untuk mengurangkan penghasilan asid dalam usus/perut. (bila dah kurang asid, takde lah berGastrik lagi)
Omeprazole ni ade nama lain (nama komersial) iaitu :
Ometac / Prilosec/ Prilosec OTC/ Zegerid / Nexium
(semua ubat ni kadang2 tak sama bentuk pon, sebab lain2 syarikat, mengikut dosage yang berlainan)


Cara nak makan dia pulak ialah makan dengan segelas air dan perut yang kosong. Dinasihatkan supaya makan terlebih dahulu dan biar perut kosong selama sejam lebih. (arghh pening2) (lepas makan ke sebelum makan?) err... sELepas Makan k!.. (Baca jer la dia punya panduan) (kadang2 Sakura pon main telan je sbb tak ambil perhatian)


Dosage dia? Bergantung la.. ade 10 mg, 20 mg, 40 mg.. biasanya 10mg dah ok da. Kalau tak pasti sila dapatkan kepastian dengan pakar farmasi dan juga doktor k. Tak payah2 pening2. ^_^.

Nanti Sakura update lagi kalau ade apa2 perubahan k!



No comments: