Since 2010

Since 2010

Monday, September 6, 2010

Salah ke jadi pemandu berhemat?

Assalamualaikum, Salam Sejahtera.



Macam tajuk atas, Sakura nak cerita la siket apa yang berlaku kat Malaysia. Sepanjang Sakura jadi pengguna jalan raya, Sakura boleh katakan sebahagian rakyat Malaysia memang tak ada adab langsung bila di atas jalan raya. Tak kira la dia tu seorang pejalan kaki, penunggang motosikal, pemandu kereta, & sebagainya. Semua memain kan peranan penting kat atas jalan raya. Padanla ada orang kata, ingat mak bapak dia punye ke jalan raya nie? itu menunjukkan ade orang tak berfikiran jauh dalam menggunakan kemudahan yang telah diberikan. Yerla, Sakura bukan ape, bila nak dekat raya, ramai bawak balik jenazah ke kuburan..Gara2 orang lain punye pasal.

Sakura nak cerita pengalaman Sakura:

Pejalan kaki, masalah besar pejalan kaki ialah tak pandai guna garisan melintas, kalau dah memang kawasan kat situ takde laluan melintas Sakura tak la marah, ini yang ade dekat2 x nak guna. Pastu lampu isyarat kan ade, gunala..sabar la tunggu hijau. Payah sangat ke? Sakura bukan ape, kadang2 kenderaan atas jalan ni laju, kalau ade orang tiba2 melintas time2 laju tu, ape jadi? Pakaian dahla gelap gulita, ape kess? Sengaja cari nahas.

Penungggang motosikal, nie satu lagi gejala besar yang memainkan peranan terbaek dalam bab2 kemalangan nie. Aish sangat geram, orang yang takde lesen @ yang ade lesen same jer..burok perangai. Melintas ikot suka ati dia je..signal tak bagi..geram2..topi keledarnye tak pakai..letak jer dalam boot tu.. bawak laju...kalau kena cermin tepi kereta pon bukan minta maaf..larii..memang menyakitkan hati..pasal rempit toksah la cerita..kalah pelumba professional.

Pemandu kereta, blom kira yang kereta sport tu lagi.. suke jer lintas ikot suke ati... paling tak suke kalau masuk laluan pengguna motosikal..abess motosikal nak lalu mana? tu yang jem tu jalan..kalau jem.. trafic light mesti x ikot..menyampah betol..mana tak jem.. fikir la untok orang lain jga.. berebut - rebut nak lepas lampu merah...perghh..

Sakura? ehehe...Sakura ok.. kalau nak lintas ikot cara yang btol...Sakura tak nak menyusahkan orang lain dan diri sendiri. kalau bawak motor pon tak speed sangat.. ikot peraturan... kalau bawak kereta pon setel...slow2 pon takpe... laju2 pon ala kadar je.. lampu tak pernah langgar setakat nie melain kan tak perasan sebab lampu traffic laju sangat tukar...ade kat kelantan nie...10 saat je...padan la ade yang rempit..ish2.. pakai seatbelt.. kalau ade yang nak lintas Sakura bagi.. kalau ade yang nak lalu Sakura bagi...kalau orang masam, Sakura senyum

  • ade satu paling Sakura tak suke...tektik buang sampah ... ade orang buang sampah main letak atas bonet je..kalau jatuh sampah tu atas tengah jalan, bukannye dikutip balik..burok la perangai orang tu...
  • nie ade satu lagi perangai manusia nie..tak takut polis..Sakura pun tak takut..takut tuhan je.. masalah nye..polis ni berfungsi untuk jage keamanan, 'keamanan' nie kena ade kerjasama. polis makan saman , die x makan orang.. ayat yang Sakura selalu dengar la. bagi Sakura, hormat la skit kat polis tu..dia tolong kita ape.. bukanke kita rakyat Malaysia kena saling hormat menghormati ke? ...lainla kalau sengaja nak buat kecoh kan..

so, pandu cermat jiwa selamat, biar lambat asal selamat..
Selamat pulang ke kampung halaman masing2. Selamat menyambut hari lebaran.

Sekian...

p/s: kalau nak tahu setiap hari sakura snap picture orang yang buat salah atas jalan raya...siap ngan no plat lg.. naseb baek Sakura tak serahkan kat jpj ke ape ke..kalau x..padan muke.. jadi jangan bertembung dengan Sakura ek ...

No comments: