Since 2010

Since 2010

Sunday, August 1, 2010

Al-QURAN Part1

Salam sejahtera semua, tiba - tiba Sakura terlintas nak blog mengenai Al-Quran.
Bagi umat Islam, Al-Quran merupakan salah satu dari 6 rukun iman.

Tatkala Sakura membaca isu terkini mengenai Al-Quran, saya berfikir sejenak, kenapa orang sekarang lebih jahil berbanding dahulu.

Bagi Sakura, Al-Quran tidak boleh dianggap sebagai kitab semata - mata ataupun 'old-text'.
No no no no and no.
Anda tidak layak untuk bercerita hal keagamaan kalau anda tidak merujuk pada yang pakar.
Jangan cuba nak merungkai kata - kata tanpa sebarang penyiasatan.
Al-Quran diwahyukan kpd Nabi Muhammad S.A.W (Rasul terakhir)
Jika kita baca sejarah, Al-Quran merupakan kalam Allah S.W.T
'kata - kata' dari Allah kepada Muhammad melalui malaikat Jibril.
So, it not just a kitab. Kitab tu ialah hanya definisi orang masa kini yang mana tidak mengamal dan menghafal apa yang telah disampaikan oleh Baginda Muhammad S.A.W. kepada seluruh umat yang disayanginya.

(tba-tba orang menjampuk : eleh penulis pon same jerk, ade hati nak berdakwah..)
oh ya, saya kena jawab soalan itu, dakwah tak bererti orang itu kena sama level dengan tok imam or something, tapi dah memang tugas sebagai khalifah di dunia ni kena saling ingat mengingati kan? kan ?... cukuplah jangan menjampuk ek..

So, Sakura tegaskan Al-Quran bukan 'old text yang tak ada punca' , buka minda anda luas - luas supaya berfikir apa itu Al-Quran. Sakura nak ingatkan diri Sakura juga supaya tak naik marah pada orang yang jahil agama nie, (opss, jangan kata Sakura kutuk agama orang lain ek , tidakk!) dan Sakura dapat jelaskan yang kalau orang tu tak tau ape2 please think before u talk. Sebab kat atas dunia ni ramai lagi muslim yang masih sejati yang tak dapat sabar bila orang kutup apa yang mereka percaya. Ohyaa, kebebasan beragama itu boleh, sesat dengan agama sendiri itu tidak boleh, so, please balik ke pangkal jalan.

Sekian.
p/s : nampaknye Sakura lebih emotional kali ini, tapi Sakura tak kisah, sebab ini blog Sakura, dan Sakura ada hak untuk buat ape2 pon..

No comments:


BLOGGERS MALAYSIA