Since 2010

Since 2010

Wednesday, February 9, 2011

X Kreatif

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

ini bukan entry sedih, jangan fikir pelik okay.

[gambar ini tak ada kena mengena dengan tajuk]


Actually tajuk entry kali ini sangat panjang 'saya tau saya X kreatif'
tapi bila fikir balik .. bila pula Sakura tahu yang Sakura ni kreatif ke tidak?

So, dipendekkan tajuk jadi la 'X kreatif'.
Apa yang membuatkan Sakura nak terpost pasal ini ialah sebab
(ini sahaja benda yang terlintas untuk dibualkan)
err..kreatif ke tidak Sakura ni bikin tajuk?
Confuse, confuse... 
x payah tanya pasal Sakura buat entry ni kreatif ke tidak nanti entah ke mana - mana plak Sakura pusing kan ayat ni.

Dalam hidup ni tak semua orang akan mahir dan kreatif untuk semua benda. Semua itu dipengaruhi oleh keadaan sekeliling juga. Bakat adalah anugerah tuhan. Dan itu.. tidak boleh dinafikan.
Contoh paling berkait ialah penulis blog. Kreativiti penulis blog boleh meletakkan seseorang individu itu di antara personaliti yang berbeza dan juga tahap 'follower' yang berbeza.

X gtu?

Tapi jika dia seorang blogger yang kreatif , x semestinya dia boleh kreatif untuk perkara lain.
Contoh: Apa kamu tahu bagaimana nak buat rumah tanpa bantuan orang lain?
Adakah kamu kreatif sehingga begitu sekali?

Dan jikalau kamu kreatif untuk buat rumah hingga boleh buat seperti penthouse, bolehkah kamu merawat orang seperti kamu merawat kamu sendiri? Amboi ~ , maklumlah Sakura seorang 'jururawat', suka hati saja mengeluarkan soalan ini kan. Ish2. Hello, jangan ingat jururawat tidak perlu kreatif dalam memberi perawatan. Kami belajar 'creative thinking'. Apa kamu tahu?

Habis ingat jururawat ini doktor kah hingga boleh buat diagnosis penyakit pesakit sendiri? Itu X kreatif namanya, itu namanya cari nahas! tahu? Jururawat hanya boleh buat diagnosis kejururawatan sahaja. bukan diagnosis medikal. Doktor yang harus lebih kreatif buat perancangan medikal supaya pesakit nya boleh balik awal dan sembuh. Respect betul bila seorang doktor itu berjaya buat plan yang tersusun.
Respect, respect!

Tapi bolehkah seorang doktor jadi tukang baiki kereta, motor, elektronik, dan komputer? Tentu susah nak jumpa. Nanti Encik Doktor ini akan mencari stethoscope beliau untuk check..hehehe.. (gurau sahaja doc).
Maka...tukang baiki elektronik ini mesti mahu kreatif dalam wayar dan si technician akan kreatif dalam booting system.

Hurm.. 
Apa kamu tahu biasanya (biasanya la), mereka yang tangan kasar ini ada yang kreatif dalam memasak. ???
haha, Sakura pun kreatif kot (perasan kreatif, padahal malas nak masak) ...opss..hehehehe
contoh : dulu, ade 3 je cara masakan (basic) , rebus, goreng, bakar ..
sekarang ..steam, salai, gaul ajer.. macam -  macam la..
hah, lihat itu!,..kreatif..

Habis
 Pelukis? eh, kamu ingat pelukis ini kreatif? okay2. memang kreatif. tapi ada yang tidak kreatif. Contoh: sila lukis bulan... bulat sahaja yang dia lukis. Ya, itu bulan! tapi.. skema betol jawapan itu. Apa , kalau kamu mahu lukis bola, kamu buat garisan bulatan sahaja ke? kreatif itu perlu ada kelainan bukan?
jadi kalau itu bulan. letak la shadow sket ke. tompok kecil2 sket ke. kalau bola, letak la strip bola yang btol. baru la orang tahu itu bola pantai ke, bola jaring ke, bola golf ke.. nampak kan kelainan itu.

hah, jangan kamu lupa mengenai jurufoto.
Sekarang ini Jurufoto bukan lagi jurufoto passport atau jurufoto gambar 'berdiri senyum dan sila jangan bergerak'. Itu zaman dulu. jurufoto juga harus kreatif ..(mau lagi kreatif dari model yang bergaya)
Bergaya gtu!
mau nya tidak, kamera DSLR .. sudah tak main kamera 'ada filem'. Bagi yang mampu atau tidak, edit sikit guna software sudah boleh tunjok 'kreatif'
hah..ade class gtu.

fesyen designer,...sebut ini teringat fesyen yang tak kena tema itu 'tapi diiktiraf' jatuhla martabat fesyen designer kalau buat kreatif tapi tak kena tema. fesyen haruslah sepadan dengan zaman, bangsa, agama.. ade faham. sudahla dengan kontroversi tak habis - habis itu. korea fesyen ...melampau2 cantik dan tak cantiknya. warna - warni!

sekian

p/s:sudah - sudah..malas dah nak berceloteh panjang - panjang. Sakura mahu ambil cousin balik sekolah. bye2.

No comments:


BLOGGERS MALAYSIA